Taalproject

Elk jaar wordt er een taalproject georganiseerd op 'de Menno'.

Er staat een schrijver of een thema centraal. Het project wordt met een voorstelling geopend, waarna de leerlingen 3 weken aan de slag gaan met taal: schrijven, dichten, tekenen en andere creatieve vormen worden gebruikt om met taal aan de slag te gaan. Het project wordt afgesloten met een tentoonstelling (op de dinsdagmiddag) en een podium (op de donderdag) waarbij de mooiste creaties een prijs kunnen winnen.

Taalproject 2019: 'Vriendschap'

Op maandag 5 maart start het Taalproject 2019.

Dit jaar hebben we gekozen voor het thema 'Vriendschap'.

Vriendschap speelt in alle tijden en bij alle leeftijden. Op school hechten we veel waarde aan het goed omgaan met elkaar, opkomen voor elkaar en het hebben van vrienden.

We openen het Taalproject met een voorstelling in de Huve:

"Vriendschap is te koop. Toch?"

Vriendschap is te koop. Toch?

De voorstelling:

Iedereen heeft het erover. Vriendschap! Ja en als iedereen het erover heeft, dan kun je er vast ook geld mee verdienen. Zo denkt Peter ook en hij heeft dan ook een “Vriendschapswinkel” geopend. Je kunt bij hem vriendschappen kopen en allerlei malle artikelen die kunnen helpen om vrienden “te maken”. Helaas gaat het al snel mis en hij krijgt klachten. Gekochte vriendschappen blijken niet te deugen en allerlei producten werken niet. Peter gaat zelf dan maar alle artikelen en mogelijkheden testen.
Hij verkoopt dozen met puppies, armbandjes, vriendschapscoonnen.
Natuurlijk komt hij erachter dat vriendschappen niet te koop zijn en dat vriendschap niets kost. Ook leert hij dat iedereen mee mag doen met vriendschap. Ondanks dat zijn zogenaamde vriendenscanner iets anders zegt.

En wie leert hem dat dan? Daarvoor gebruikt hij het publiek en de hulp van kinderboeken.
Natuurlijk wordt er ook ene vriendschapsduet gezongen met iemand uit het publiek. Nu nog alleen de juiste woorden vinden.

In de twee weken erna zullen we weer op allerlei manieren met taal bezig gaan. Dit resulteert uiteindelijk in een prachtige tentoonstelling waar alle creaties van de kinderen te bewonderen zijn.

En wie zal dit jaar de Dikke Duim gaan winnen???

De Voorstelling:

Ondertussen zijn de kinderen druk aan het werk om de mooiste taal pareltjes te maken.

Het varieert van het maken van rijmzinnen en het bedenken van verhalen tot het compleet maken van een plattegrond van waar het verhaal zich afspeelt.

Ook worden er mooie vriendschapsbandjes geknoopt, waar natuurlijk ook een verhaal aan vast zit...

Hieronder een impressie:

De tentoonstelling

Dinsdag 19 maart is de tentoonstelling gehouden. Elke klas was prachtig ingericht. Op de foto's ziet u de genomineerde werkstukken die een eigen plekje hebben gekregen in de hal.

De uitreiking

Vandaag is de uitreiking geweest van de medailles aan de genomineerde kinderen. Uit de medaille winnars is uiteindelijk de winaar(s) van de Dikke duim gekozen.

Wat was het weer spannend en wat zijn er mooie dingen gemaakt!

De winnaars:

groep A/B: Ismée Klein Goldewijk

Groep 3/4: Luna ten Have

Groep 5/6: Liz Saaltink, Lena Berentsen, Eva Ripping, Anna Ripping

Groep 7/8: Kyano Hasselo, Loek Meijer

Uiteindelijk hebben de meiden van groep 5/6 de dikke duim trofee gewonnen met hun mooie groepswerk!

Hieronder de foto's van de uitreiking en van de winnaars: