Taalproject 2021 'Kunst om je heen'

Elk jaar wordt er een taalproject georganiseerd op 'de Menno'.

Er staat een schrijver of een thema centraal. Het project wordt elke keer feestelijk geopend, waarna de leerlingen 3 weken aan de slag gaan met taal: schrijven, dichten, tekenen en andere creatieve vormen worden gebruikt om met taal aan de slag te gaan. Het project wordt ook weer gezamelijk afgesloten.

Dit schooljaar staat het onderwerp 'Kunst om je heen' centraal.

Voorafgaand aan de opening is er met behulp van lokale 'beroemde' kunstenaars een expositie ingericht. Hier werkten onder andere Bert Koerst, Marieke Altena, Janet Timmerije en Wilhelmien Fels aan mee. Een groot kunstwerk van Bert Koerts stond de dagen ervoor al om een geheimzinnig zwart doek opgesteld, 's maandags konden de leerlingen eindelijk zien wat daar toch onder zat!

Na een rondleiding langs de expositie werd er in alle groepen gewerkt rondom een schilder. Dit werd in de breedst mogelijke zin gedaan: informatie verwerven, zelf schilderen, beeldhouwen en mozaïeken, maar natuurlijk ook het verzinnen van verhalen en gedichten rondom kunst.

Elke leerling heeft zijn eigen schilderij gemaakt, deze zijn opgestuurd naar "De Kunstweken", een organisatie die alle kunstwerken in een online museum plaatst. De leerlingen krijgen allemaal een echte kaart van hun schilderij. Ouders kunnen ook andere objecten met het schilderij erop aanschaffen.

Het was ook dit jaar een geslaagd project!

Hieronder een kleine ompressie. Op onze Facebook pagina zijn nog meer foto's te bewonderen.